7-عملیات مساوی در پایتون

۰۵ اسفند ۱۴۰۳
پایتون
0 دیدگاه

توی دنیای برنامه‌نویسی، عملیات مساوی که با علامت = نشون داده می‌شه، یه فرق اساسی با چیزی که توی ریاضی بهش عادت داریم داره. توی ریاضی، وقتی می‌گیم x = x + 2، این معادله عملاً هیچ‌وقت نمی‌تونه درست باشه، چون هیچ عددی نیست که جمعش با ۲ خودش بشه! اما توی برنامه‌نویسی، و به‌خصوص پایتون، علامت مساوی یه مفهوم کاملاً متفاوت داره.

توی پایتون، علامت = یعنی “اختصاص دادن” یا به قول خودمونی “ریختن”. وقتی می‌نویسیم x = x + 2، داریم به پایتون می‌گیم: مقدار سمت راست علامت مساوی رو محاسبه کن و اون رو توی متغیر سمت چپ ذخیره کن. برای همین، توی کلاس‌های آموزشگاه برنامه‌نویسی و رباتیک لمپا بابل همیشه تأکید می‌کنن سمت چپ همیشه باید یه متغیر باشه، چون قراره چیزی توش ذخیره بشه. این متغیر مثل یه جعبه‌ست که هر بار یه مقدار جدید توی اون می‌ریزیم و مقدار قبلیش پاک می‌شه.

فرق با ریاضی

    • توی ریاضی: = یعنی برابری دو طرف، مثل 2 + 2 = 4.
    • توی پایتون: = یعنی اختصاص دادن مقدار سمت راست به متغیر سمت چپ.

چند نکته مهم

  • متغیر بودن سمت چپتوی آموزشگاه برنامه نویسی بابل یاد می‌گیریم که سمت چپ علامت مساوی نمی‌تونه یه مقدار ثابت مثل 5 یا “سلام” باشه. مثلاً اگه بنویسید 
    5 = x
     پایتون خطا می‌ده چون نمی‌شه به عدد ۵ چیزی اختصاص داد

  • پاک شدن مقدار قبلی: هر بار که از = استفاده می‌کنید، مقدار قبلی متغیر از بین می‌ره و مقدار جدید جاش رو می‌گیره.

  1.  

مثال‌ها در پایتون

بیاید با چند مثال ساده این موضوع رو بهتر بفهمیم:

مثال ۱: مقدار اولیه دادن
				
					x = 5
x = 10
print(x)  # خروجی: 10
				
			

مثال 2: استفاده از مقدار قبلی

				
					x = 5
x = x + 2
print(x)  # خروجی: 7
				
			

مثال 3: ترکیب با محاسبات

				
					score = 20
score = score * 2 + 10
print(score)  # خروجی: 50
				
			
    • توی این مثال، اول score مقدار ۲۰ داره. بعدش score * 2 + 10 (یعنی ۲۰ × ۲ + ۱۰ = ۵۰) محاسبه می‌شه و نتیجه توی score ذخیره می‌شه.

جمع‌بندی

 

عملیات مساوی توی پایتون یه ابزار قدرتمند برای ذخیره و تغییر مقدار متغیرهاست. توی آموزشگاه برنامه‌نویسی بابل یاد می‌گیریم که مساوی، برعکس ریاضی که دنبال برابری می‌گرده، توی برنامه‌نویسی این علامت فقط می‌گه: “مقدار سمت راست رو بگیر و توی متغیر سمت چپ بریز”. با این دید، می‌تونید خیلی راحت با متغیرها کار کنید و برنامه‌های جالب بنویسید!

0 دیدگاه